Banner image
Regelverk

Kap. 1 Medlemskap

§1. Vi har ett grundkrav på 15 år, men med vissa individuella undantag.

§2. Vänligen ange dina korrekta uppgifter som krävs i ansökan, om inte särskilda anledningar kan utges.

§3. För att kunna rollspela hos oss krävs det att du har en välfungerande mikrofon, Laglig kopia av GTAV, Teamspeak & FiveM. "undantag finns vid ansökan till larmoperatör"

§4. Du ska kunna behärska svenska språket i både tal & skrift.

§5. Du ska kunna förstå och följa dem regler & riktlinjer som är skrivna.

§6. Vi har inte något förbjud emot att delta i 2 klan gemenskaper samtidigt så länge du inte innehar en högre makt/ledningsposition på någon av dem som kan konkurrera ut våran server.

Kap. 2 Grundregler

§1. Du ska visa respekt, moral & sunt förnuft mot samtliga medlemmar i klanen, detta inkluderar även individer som inte ansökt till oss.

§2. Att sitta & reklamera för egen verksamhet i våra kanaler är noll tolererat & inget som är acceptabelt, återgärder vidtas.

§3. I våran gemenskap ska alla känna sig respekterade, välkomnade & tolererade oavsett kön, bakgrund eller läggning, allt olämpligt skall rapporteras till ledningen.

§4. Det är strängt förbjudet att inkräkta på eller sprida information om någon annans privatliv, dvs sprida personlig information som inte får komma ut.

§5. Du får inte under några omständigheter använda ljudinspelning, detta gäller i, Teamspeak, Discord, FiveM. "Under förutsättningar att ingen i ledningen begär det"

§6. All typ av respektlöshet, diskriminering, trakasserier etc tolereras inte, får ledningen kännedom om detta så kommer vi undersöka saken omgående.

§7. Om en konflikt uppstår mellan medlemmar ska det tas upp med en tjänstechef eller i en privat diskussion med ledningen, snarare än att hantera det öppet i allmänna kanaler.

§8. Vid nekad ansökan så får man en spärrtid på 1 månad innan man får möjlighet till ny ansökan.

§9. Man har rätt till ett valfritt byte av sin tjänst under förutsättningar att alla i ledningen är överens om beslutet och det finns rimliga grunder till beslutet.

Kap. 3 Kommunikation

§1. Varje kanal i våran server, såsom Discord eller Teamspeak, har ett specifikt syfte t.ex. allmän diskussion. Använd kanalerna på rätt sätt och håll dig till respektfulla diskussioner

§2. Positiv feedback är välkommen, men det är viktigt att ge den på ett respektfullt sätt. Undvik negativ kritik & fokusera gärna på den delen som är bra, vi tar emot förslag på hur vi kan förbättra vår server.

§3. Vi är alla unika och har våra egna & olika sätt att prata, försök att vara öppen och visa förståelse för hur andra uttrycker sig, även om någon uttrycker sig på ett sätt som du inte är van vid, så är det viktigt att sträva efter att skapa en positiv stämning på servern.

§4. När du delar bilder, videor, länkar eller andra medier i våra kommunikationskanaler, ska innehållet vara lämpligt för alla medlemmar. Det är inte tillåtet att dela material som kan anses vara våldsamt, stötande, pornografiskt eller olagligt, ledningen förbehåller sig rätten att ta bort olämpligt innehåll som inte hör hemma i dessa kanaler.

§5. När det förs en diskussion i en allmän & öppen kanal så har alla medlemmar rätten att lägga sig i diskussionen, detta till grund för att kanalen heter tex "Allmänt", privata saker rekommenderas att tas privat.

Kap. 4 Aktivitet

§1. Vi har ett grundkrav på minst 3 patruller i månaden, vid undantag ska det finnas rimliga grunder till detta.

§2. Om man inte har möjlighet att närvara när patrullen startar så ska man informera till en event samordnare, alternativt ledningen så fort som möjligt, så dem har möjlighet att planera patrullen utifrån förhållandet.

§3. Viktigt att komma ihåg att privatlivet går alltid före spelandet, vi ser helst att man informerar ledningen så fort man har möjlighet om man kommer behöva vara inaktiv under en period.

§4. Vid längre frånvaro, dvs 1-2 månader +/-, är det viktigt att man informerar ledningen om detta så vi har möjlighet att lägga in ledighet.

Kap. 5 Media

§1. Streaming & sociala inlägg kommer PR-Gruppen ansvara för.

§2. Kommer det till kännedom att någon skärmdelar vår gemenskap för obehörig under patrull så kommer det att granskas & alternativt bli en varning.

§3. Våra media inlägg är aldrig kopplade till någon riktig blåljus organisation, allt som sker är enbart på låtsas & speglar enbart verkligheten i spelet.

§4. Vill man ta del av och se vad vi erbjuder mer ingående så är man välkommen att ansöka, det är enbart det som skickas ut & visas i våra sociala medier som visas för obehöriga.

Kap. 6 Event & evenemang

§1. Du ska helst vara inne på servern 15-20 minuter innan patrull för att hinna fixa allt som behövs.

§2. Se till att all utrustning som behövs för patrullen fungerar innan start.

§3. Under patrullen ska du alltid rollspela den tjänst du är bemannad, ska man rollspela som civilperson så krävs det en extra utbildning, alternativt ett undantag vid kris situationer.

§4. Utgå alltid ifrån att använda sunt förnuft i rollspel.

§5. Anmälan skall alltid ske minst 30 minuter innan patrull, detta för att event samordnare skall ha möjlighet för planeringstid till utsättning.

§6. Det är alltid event samordnaren i samråd med en ledningsmedlem som planerar patrullen.

§7. Önskemål om eventuella grejer under en patrull tas med ledning om det skulle vara aktuellt.

Kap. 7 - Dokument & Modifikationer

§1. Alla modifikationer och dokument som tillhör klanen är strikt förbehållna för medlemmarna och får inte delas med någon obehörig under några omständigheter.

§2. Dokument som innehåller viktiga ämnen, såsom, event anmälan, skaderapporter och liknande är avsedda endast för användning inom denna gemenskap och får inte distribueras eller användas utanför klanen.

§3. Klanens modifikationer & dokument är förbehållna för klanen & får enbart brukas av medlemmar.

Kap. 8 - Diskriminering & mobbning

§1. All diskriminering är totalt förbjudet, detta gäller alla.

§2. Att uttrycka sig rasistiskt, nazistiskt, sexistiskt eller homofobiskt eller något annat som kränker något är strikt förbjudet.

§3. Om du har blivit utsatt för något ovanför eller liknande bör du alltid kontakta någon i ledningen för att det ska kunna undersökas i tid.

§4. Att kränka eller mobba någon för deras, kön, sexuella läggning och liknande är totalt förbjudet!

Kap. 9 - CAD System & Hemsida

§1. Varje inloggning är individuell & får enbart brukas av medlemmen själv.

§2. All typ av dokumentation som förblir uppladdad på hemsidan & CAD systemet, får inte delas vidare & är förbehållna för klanen.

§3. Får ledningen kännedom om att inloggning eller saker tex. dokumentation har blivit läckt så kommer det att granskas omgående.